Het team van De Zevensprong
De leerkrachtDe groepsleerkracht is de eerst verantwoordelijke voor de kinderen in zijn of haar groep. De groepsleerkracht verzorgt het primaire onderwijsproces in de groep: hij/zij bereidt de lessen voor, geeft les, begeleidt leerlingen en houdt hun vorderingen bij. Hoewel ouders/verzorgers de eerst verantwoordelijken zijn voor de opvoeding van hun kind, dragen zij een deel van deze verantwoordelijkheid over aan de school en in de praktijk dus aan de leerkracht. Vanwege zijn/haar opleiding is de leerkracht de aangewezen persoon om kinderen die meer begeleiding nodig hebben die aandacht te geven. In overleg met andere deskundigen bepaalt hij/zij welke zorg moet worden ingezet en op welk moment. Omdat groepsleerkracht en ouders/verzorgers partners zijn in het ontwikkelingsproces van kinderen, behoort het contact met de ouders/verzorgers tot de taak van de leerkracht. Met vragen over uw kind of de school kunt u altijd, na schooltijd, bij de leerkracht terecht. Wilt u daartoe wel even een afspraak maken? In sommige groepen werken twee leerkrachten in deeltijd. Zij spreken de kinderen en gang van zaken in de groep wekelijks met elkaar door. Onder de button Groepen ziet u welke leerkracht in welke groep staat en hoe u hen kunt bereiken.
De directeurDe directeur voert onderwijskundig beleid, personeelsbeleid, is verantwoordelijk voor een goede communicatie binnen de school en tussen de school en het bestuur, voert bovenschools beleid in samenwerking met het management team (directeur, intern begeleider en bouwcoördinatoren) en de directies van de andere scholen onder onze stichting en voert een aantal beheerstaken uit. Taken van de directie zijn o.a.: zorg dragen voor het schoolconcept, activiteitenplan, zorgplan, het opstellen van het meerjarenplan, het uitvoeren van klassenconsultaties, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken, begeleiden en coachen van personeel, het organiseren van werkoverleg en nascholing en het voeren van o.a. leerling-administratie. De directeur is eindverantwoordelijk voor het onderwijsleerproces.
De intern begeleiderDe intern begeleider is binnen de school de coördinator van de zorg. Zij begeleidt o.a. de groepsleerkrachten die hulp nodig hebben bij leerlingen met specifieke behoeften in het leer- en ontwikkelingsproces. Hierbij valt te denken aan instructiewijzen, organisatievormen en pedagogische aanpak.
De coördinatoren en werkgroepenAlle leerkrachten verdiepen zich extra in een gedeelte van het onderwijs. We doen dit middels werkgroepen. De doorgaande lijn wordt door deze werkgroepen in de gaten gehouden, de ontwikkelingen hierover worden bijgehouden en de werkgroep zorgt voor beleidsdocumenten die binnen De Zevensprong gehanteerd worden. Daarnaast is in de onderbouw en de bovenbouw van de school een leerkracht aangewezen als bouwcoördinator. Hij/zij is contactpersoon voor de leerkrachten in de betreffende bouw en de directie. De bouwcoördinator zorgt dat het onderwijs in de bouw op elkaar is afgestemd.
De pedagogisch medewerkerDe pedagogisch medewerker kinderopvang begeleidt groepen kinderen op het kinderdagverblijf (KDV), de buitenschoolse opvang (BSO) of de peuteropvang (POV). Soms zijn dit kinderen met problemen. Hierbij kun je denken aan kinderen met een ontwikkelings- of taalachterstand of opvoedingsproblemen. Hiervoor wordt er ook Voorschoolse Educatie (VE) aangeboden vanaf 2,5 jaar. Binnen het pedagogisch beleid bepalen de pedagogisch medewerkers wat zij op een dag of in een dagdeel met de kinderen gaan doen. De activiteiten leveren een bijdrage aan hun opvoeding en passen goed bij hun leeftijd. De pedagogisch medewerker zorgt voor een veilige, vertrouwde en gezellige omgeving. Zij/hij houdt de ontwikkelingen van de kinderen goed in de gaten en als er problemen zijn, overleggen zij dit met collega’s, ouders en/of een deskundige. Ook als ouders vragen hebben kunnen ze bij de pedagogisch medewerker terecht.
De manager kinderopvangDe manager kinderopvang coördineert en geeft leiding aan de medewerkers van de kinderopvang en verleent sociale diensten aan kinderen en hun families. Zij begeleidt en ondersteunt de pedagogisch medewerkers en beheert de kinderopvangfaciliteiten. Managers in de kinderopvang zijn verantwoordelijk voor de strategische en operationele leiding en het management van de teams en middelen binnen en tussen de kinderopvangdiensten.
StudentenStichting Blosse verplicht de scholen om 50% van de formatieplaatsen (aantal groepen) beschikbaar te stellen voor stageplekken. Hierover is met de hogescholen een afspraak gemaakt. Ieder schooljaar lopen studenten van de pabo; de opleiding voor leerkrachten, stage op de Florescholen. Zij geven les onder verantwoordelijkheid van de leerkracht door wie zij worden begeleid. Deze leerkrachten zijn door Stichting Flore tot bevoegd mentor opgeleid. Studenten in het laatste jaar van hun opleiding kunnen solliciteren naar een lio-plaats. lio betekent “leerkracht in opleiding”. De student(e) zal gedurende een half jaar een aantal dagen per week de verantwoordelijkheid voor een klas op zich nemen. De groepsleerkracht blijft wel eindverantwoordelijk. In principe kan een jaargroep éénmaal een lio-student krijgen. Alleen voor de tweede helft van het schooljaar in groep 8 kan voor de tweede keer een lio toegelaten worden. In veel groepen worden regelmatig stagiaires van het MBO begeleid die de opleiding tot “onderwijsassistent” volgen. We zetten deze extra handen in de klas dankbaar in. |
Kindcentrum ZevensprongSaenredamlaan 2 1701 MD Heerhugowaard T 072 5717081
| Route | Aangesloten bij
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs? | Snel naar
7-Sprong Team Ouders Documentatie
Onderwijs | Extra
Zoeken |